Najlepšie materiály, najlepší učitelia a dobre zostavená motivovaná skupina. To je jediná cesta k najlepším výsledkom. Pochopenie a dôsledná aplikácia funkčného učebného procesu je jediná skutočne zázračná metóda. Bez práce nie sú koláče. Nestroskotá nikto, kto si k tomu sadne každý deň. S najlepšími produktami britskej pedagogiky a skvelým zábavným učiteľom sa to dá.

Dokáže to každý

Každý, kto má motiváciu k tomu, aby sa tomu venoval každý deň. To je základ. K tomu potrebuješ dobrého učiteľa, ktorý ťa tým povedie, kvalitné materiály, ktoré ťa budú baviť a každodenne k tomu priťahovať, správny prístup a podporu prostredia. Ľahko, rýchlo a kvalitne sa to naučí každý, kto spĺňa tieto podmienky.

Motivácia a Frekvencia

Na angličtine je ťažké len jedno: kto sa ju skutočne chce naučiť – musí sa jej venovať denne. S nami sa ju naučí každý, kto bude mať dostatočnú motiváciu k takejto frekvencii. Každý, kto v dňoch, kedy nemá hodinu s učiteľom, sa jej bude venovať doma, sústredene, sám. Aspoň 20min každý deň. To je kľúč. To je to, čo sa ti v jazykovkách boja povedať.

Keby sme bdelý stav dospelého človeka v jednom dni rozdelili na 20-minútovky, bolo by ich asi 50. Ľudia hovoria, že “nemajú čas”, ale faktom je, že kto si nedokáže denne vyčleniť 2% svojho aktívneho času na angličtinu, ten nie je dostatočne motivovaný a nenaučí sa to v žiadnej škole a so žiadnym učiteľom. Skôr či neskôr stroskotá. A to sa u nás nestáva – my radšej hovoríme pravdu.

Tí, čo tvrdia, že sa to vraj naučíš ako malé dieťa – bez gramatiky, len počúvaním a opakovaním – zámerne zamlčujú fakt, že malé dieťa má tú najsilnejšiu motiváciu – chce vedieť povedať, čo chce na obed a na Vianoce. A hlavne – má frekvenciu. Je jazyku vystavované mnoho a mnoho hodín každý deň… S nami sa naučíš aj tú gramatiku a preto ti bude stačiť tých 20minút denne.

Učitelia a Materiály

Mnoho ľudí sa u nás angličtinu učí z nefunkčných materiálov. Kniha Headway je dnes beznádejne zastaraná. O najrôznejších produktoch slovenskej či českej produkcie radšej ani nehovoriac.

V spôsoboch výučby angličtiny a v materiáloch, ktoré to odrážajú, prebehla v Británii za ostatných 30 rokov veľká revolúcia. Rozdiel medzi kvalitatívnou úrovňou dnešných materiálov a tých spred 30-tich rokov je asi taký, ako medzi medzi dnešným počítačom a počítačom z roku 1984. Problém je v tom, že len veľmi málo učiteľov (a ešte menej škôl) má záujem, informácie a schopnosti s týmito materiálmi pracovať. Pre učiteľa je pohodlnejšie a istejšie používať stále tú istú knihu, ktorú už tak dobre pozná a nemá ho čím prekvapiť. Pre majiteľa jazykovky je zas jednoduchšie kúpiť licenciu na “zázračnú” metódu, než sa postupnými krokmi snažiť vybudovať skutočnú kvalitu.

Ty však potrebuješ niečo, čo funguje! Niečo husté, šťavnaté, zaujímavé, súčasné. Niečo, k čomu nebudeš mať problém sadnúť si každý deň. Niečo, čomu sa dá venovať s radosťou a záujmom. Len vtedy to funguje.
  

Krivka zabúdania

Podpora a Psychológia

Sú ľudia, ktorí sa to dokážu naučiť sami. Bez podpory, vysvetlenia, partnera, bez toho, aby ich niekto viedol, bez toho, aby im to niekto ukázal. Ale nie je ich veľa. Sú to výnimky. Veľká väčšina ostatných to nedokáže bez toho, aby im niekto ukázal, že je v tom s ním.

Náš učiteľ nielen skvele ovláda angličtinu a prácu so špičkovými materiálmi – v prvom rade je tvoj partner – s ním v tom nikdy nie si sám. Štandardný učiteľ v štátnej škole či jazykovke nemá čas ani motiváciu zaujímať sa o teba, tvoje problémy a tvoje výsledky. Aj tak by nevedel, čo s tým – je len malým koliečkom v nefunkčnom súkolí.

Náš učiteľ ťa bude sledovať tak pozorne a bude ti takým partnerom, že sa nikdy nedostaneš na šikmú plochu zlých výsledkov. A navyše je tu skupina. Skupina ťa podrží. Učenie sa v malých efektívnych skupinách je často ešte účinnejšie ako individuálna výuka – pelotón ide spravidla rýchlejšie než jednotlivec v úniku. Pelotón napreduje s menšou námahou – ide v ňom o našu spoločnú vec. A tak je v ňom aj lepšia nálada.

Talent nie je potrebný

Je príjemný – to áno – s ním to ide ľahšie. Ale je zrádny – často vedie k nečinnosti, strate zacielenia. Každopádne však – tak ako pamäť a vek – nerozhoduje o tom, či to dokážeš. O tom rozhoduješ ty.

Štátne školy dlhodobo úspešne dokazujú, že deti a teenageri sa angličtinu naučiť nedokážu. Naše jazykovky sú zas dôkazom toho, že dospelí sú už príliš starí. Je tomu skutočne tak? V odbornej zahraničnej literatúre sa človek dočíta, že cudziu reč si človek dokáže osvojiť na úrovni materinskej reči približne do veku 12 rokov. Do veku, kedy naše deti ani po šiestich rokoch výuky nevedia z angličtiny takmer nič. V odbornej zahraničnej literatúre sa človek dočíta, že teenageri sú skvelými príjimateľmi cudzieho jazyka. Tí istí, ktorých náš štátny systém považuje za nevzdelávateľných. S nami sa to naučia. Deti, teenageri aj dospelí.

Nejeden človek v preddôchodkovom veku dosahuje lepšie výsledky ako dieťa či teenager. Lebo je viac zacielený. Viac si ide za tým, čo chce – venuje sa tomu častejšie a kvalitnejšie. Vek o výsledkoch nerozhoduje.

Jedným z najväčších tromfov moderných britských výukových materiálov je fakt, že pokiaľ sa necháš viesť svojím učiteľom – nikdy nezistíš, že by tvoja pamäť fungovala inak než dobre. V žiadnej modernej učebnici nenájdeš slovné zoznamy typu stĺpec slovíčok v angličtine (ku ktorým by si človek priradil stĺpec slovíčok v slovenčine). Prečo? Veď je to také uľahčenie! Práve naopak – učenie sa slovíčok “podľa telefónneho zoznamu” je úloha, ktorá demoralizuje, ubíja a nahovára ti, že máš zlú pamäť. Keď sa ani za týždeň nenaučíš stranu z telefónneho zoznamu – znamená to, že máš zlú pamäť? Nie – znamená to, že si svojej pamäti dal nezmyselnú syzifovskú úlohu.

Ľudia sa to s nami naučia a nikdy neprídu na to, akú vlastne majú pamäť, lebo u nás je výuka založená na pochopení toho, ako to funguje. Od nás nikdy nedostaneš úlohu, ktorá ťa ubíja a ktorú nezvládneš. S nami bude tvoja pamäť plávať s prúdom – nie proti nemu.

O tom, či sa naučíš plávať tak, aby si si zaplával, nerozhoduje talent. O tom, či sa naučíš hrať tenis na úrovni, aby si si zahral s kamarátom, nerozhoduje talent. Rozhoduje o tom to, či chceš. Ak budeš chcieť byť olympijský plavec, ak budeš chcieť byť tenistom prvej stovky ATP – áno – na to budeš potrebovať talent. A mnoho hodín tréningu. Tak ako v angličtine – ak sa ju chceš naučiť na úrovni, keď sa všade dohovoríš, porozumieš správam, filmom, knihám, wikipédii – na to talent nepotrebuješ. Stačí chcieť a absolvovať mnoho hodín tréningu. Ak chceš byť básnikom, simultánnym tlmočníkom, profesorom lingvistiky na Oxforde – na to budeš potrebovať talent. A to chcenie a tie hodiny tréningu. Lebo kamkoľvek chceš ísť, bez nich sa nikam nedostaneš.

Hordy večných začiatočníkov nie sú vysvedčením angličtiny! Sú vysvedčením nefunkčných zastaraných spôsobov, akými je u nás učená. Odtiaľ plynie ten mýtus o nevyhnutnosti talentu. Naše štátne školy a jazykovky to naozaj naučili len tých, ktorí na to mali neuveriteľný talent. Pritom angličtina je jedným z najľahších jazykov, aké sa Slovák môže učiť a tí, ktorí ju ovládli, dokazujú, že to vieme na vynikajúcej úrovni – lepšej než veľká väčšina európskych národov.

S nami sa angličtinu naučí každý. Každý kto chce, je ochotný nechať sa viesť a je schopný venovať sa jej aspoň 20 minút denne. Naučili sa to aj tzv. beznádejné prípady, aj tí, ktorí už toľkokrát stroskotali. Prečo by si sa to nenaučil aj ty?

Niekoľko citátov

“Učitelia otvárajú dvere. Ale vstúpiť musíš sám.”
Čínske príslovie

„Nestačí vedieť; musíme to aplikovať. Ochota nestačí; musíme konať.“
Johann Wolfgang von Goethe

„Povedz mi a ja zabudnem. Uč ma a ja si zapamätám. Zapoj ma a ja sa naučím.“
Benjamin Franklin

„Veľké duše majú vôľu,tie malé iba sny a túžby.“
Čínske príslovie

„Buď ti na tom záleží, alebo nie.“
Stanley Kubrick